HAR VI TÄNKT PÅ ALLT?

 
Tack för Ert förtroende! I och med att ni har gjort en beställning så har ni kommit en bra bit på väg mot ett trevligt arrangemang. Det är dock en del saker att tänka på inför en fest och vi vill naturligtvis hjälpa Er med lite bra tips och tankar.
 
Bra catering kräver bra förberedelser och här har vi samlat ihop en checklista för att du ska lyckas med cateringen.
   
 
* Porslin och utrustning - finns porslin så att det räcker för alla gäster och det som är tänkt att ätas, tex fördrink, middag, efterrätt, kaffegods och glas till baren?
 
* Har ni serveringsbestick till maten? Finns brödkorg till buffén och korg till bestick ifall de ska finnas på buffén?  Har vi tänkt på bufféskyltar till maten eller menykort? Gästerna uppskattar information om vad som serveras.
 
* Har vi värmehällar och folie ifall vi ska ha varm mat på buffé?
 
* Serveringspersonal - behövs hjälp med dukning, uppläggning eller servering? Hur sköts serveringen under kvällen, finns brickor att bära bort disk med? Vi hyr gärna ut serveringspersonal till er fest!
 
* Har ni egna servetter, linne- eller engångsservetter?  Vi erbjuder en mängd olika färger och kvaliteter som passar för serveringstillfället. Då man sätter duk på bufféborden är det snyggt att täcka benen på de borden.
 
* Ska vi ha bordsplacering?
 
* Har vi tänkt på ifall det behövs garderob att hänga av sig kläderna i?
 
* Har vi bord till bufféerna? Och även till presentbord, drinkbord och kaffebuffé, behövs ståbord? 
 
* Har vi dryck och alkoholfritt alternativ? Kanske behövs det karaffer att servera vatten?
 
* Bordsdekor såsom blomsterarrangemang, blommor på borden, ljusstakar och annan slags dekor förhöjer upplevelsen. Kanske behövs salt- och pepparset, askkoppar och vaser för blommor? Har vi tänkt på ljussättning av lokalen, marschaller utomhus?
 
* Specialkost, finns det vegetarianer, laktos- eller glutenintoleranta i sällskapet? Vi anpassar din beställning efter behov.
 
* Tid för förberedelse. När ska maten vara på plats och hur mycket tid behövs för dukning och dekor? Räkna med att allt tar längre tid än du tror – en timmes förberedelse är minimum.
 
* Efter maten, önskas kaffe och te, och kanske något sött till? Vi har många förslag på goda efterrätter! Har vi tänkt på hur kaffet ska bryggas och behövs termosar?
 
* Rätt adress och ansvarig mottagare, har du uppgivit rätt leveransadress och är beredd på att ta emot maten när den kommer? Behöver någon låsa upp lokalen eller finns det en portkod som vi behöver få?
 
* Returer, när och var ska returerna hämtas tillbaka? Vem hos er ansvarar för att returerna packas och ställs i ordning för avhämtning?
 
* Har vi tänkt på tilltugg till drinken och eventuell ”nattamat”?
 
* Har vi tänkt på hur musiker och cateringfirman får tillgång till lokalen och ifall det behövs ordnas mat till musikerna?
 
* Hur sköts sophanteringen, behövs sopsäckar och kanske sopsäckshållare i lokalen och vem tar hand om sopor och tomglas när det hela är över?
 
* Finns det tillräckligt med parkeringsmöjligheter eller behövs det ordnas med transport?